Zeven 'nieuwe' pakhuizen op historische grond
Het Buizengat maakt al eeuwenlang deel uit van de historische ruggengraat van de Vlaardingse vissershaven. De locatie kijkt aan de waterkant uit op het Buizengat met het daarachter gelegen het stadspark en aan de landzijde op de historische Havenstraat. In 2001 werden wij gevraagd het zuidwestelijke deel van het Buizengat/Havenstraat te ontwerpen. Het programma omvat drie- vier en vijfkamerappartementen in zeven blokken van twee tot vijf woonlagen met privéparkeervoorzieningen. Palmboom & Van den Bout ontwierp het stedenbouwkundig plan voor de herontwikkeling tot een woonbuurt, bestaande uit drie deelplannen met circa 500 woningen.
Het enige oorspronkelijke pakhuis dat nog in het Buizengat staat, was richtinggevend voor het ontwerp. Zo staan de zeven woonblokken met hun voeten in het water; twee parallel aan het water, de andere vijf haaks erop. De keuze voor de los van elkaar geplaatste appartementenblokken heeft drie redenen: aansluiting op de historische pakhuisverkaveling op deze plek, behoud van zichtlijnen vanaf de Havenstraat richting water en het optimaal benutten van de bouwmogelijkheden van parkeergarages tussen de nieuwe 'pakhuizen'. Twee blokken delen samen één parkeergarage; de eerste drie beschikken samen over twee parkeersouterrains.
In het oog springen de balkons die als laadkleppen aan de gevels hangen, soms recht boven het water, soms boven de tussengebieden. Eveneens gebaseerd op oude pakhuisbouw zijn de materialen: baksteen voor de gevels en hout voor de kozijnen. De woonblokken hebben een stalen balkconstructie met houten vlonders. De wisselende gebouwenhoogte versterkt het gevarieerde, historische stadsbeeld en is afgestemd op een goede bezonning van de bestaande bebouwing aan de Havenstraat.
Opdrachtgever: Proper Stok Woningen
Uitvoering: Boele & Van Eestern, Rijswijk
Oplevering: 2008 ©Molenaar & van Winden architecten
Fotografie: Massimiliano Murra
Locatie: Havenstraat, Vlaardingen